Passionistas – den vanskelige kunden, som ikke mener å være fæl

Postet av Headquarter As den 29. Sep 2021


En frisørs opplevelse

 De som var på HQ ON TOUR i Tønsberg husker kanskje foredraget fra Kristin Undheim om passionistas

Dette var et stort forskningsprosjekt, hvor 500 kvinner ble intervjuet. Likheten for disse kvinnene var at de alle hadde høy utdannelse eller hadde jobbet seg opp på en eller annen måte. De fleste av dem var også veldig opptatt av å velge det beste de kunne få innen de fleste kategorier, og tok ikke til takke med det som var "helt ok". 

En dag hadde jeg en mangeårig kunde av meg som var med på dette prosjektet. Vi snakket litt om det, stemningen var lett og fin, med smil og latter. Da vi snakket litt om dette med å ønske å velge det beste, skiftet stemningen plutselig. Helt ut av ingenting begynte hun å gråte. Da fortalte hun om hvor tungt hun syns det egentlig var å alltid ville ta disse valgene, valgene som ga det beste mulige. Ikke fordi hun ikke så verdi i de valgene hun tok; både i jobben og i privatlivet, i miljøspørsmål, interiør, tjenester som frisør osv. Men rett og slett fordi hun ikke klarte å synes at godt nok er godt nok, fordi hun på et verdimessig plan er overbevist om at raske valg ikke er bærekraftige. Verken for miljøet, eller hennes egen lykke og følelse av å være fornøyd. 

Dette er en kunde som har vært hos flere frisører, både her og andre steder, hvor hun ikke har vært fornøyd. Standarden har ikke matchet det hun har valgt, og hun har i noen tilfeller blitt ufin mot frisørene. Det er ikke det at hun prøver å forsvare seg selv for å ha vært ufin, men reaksjonene kan komme såpass brått nettopp fordi hun har så høye krav til valgene hun tar, i alle ledd av livet sitt. 

Det var veldig fint å høre henne snakke om dette, fordi det setter ting i et perspektiv jeg tror det er lett å glemme litt. Ingen kunder vil jo være vanskelige eller fæle. Det er nok krevende å alltid søke etter det beste du kan oppnå. Vi ser det jo blant annet hos unge elever på videregående, som jobber seg til utmattelse for å oppnå "riktig" karakter. 

Det fikk meg til å være enda mer bevisst på at hver kunde har tatt et valg om å komme til oss, og at de kommer med en forventning om noe bedre enn andre tilbyr. Denne forventningen håper jeg vi alle ønsker å møte, og helst overgå. Og samtidig huske at en "vanskelig" kunde kanskje bare har fått noe annet enn forventet, og huske at de helt sikkert har veldig krevende prosesser de selv står i. Bare for at de ønsker det beste de kan få. Som jeg håper er et besøk hos oss. 

                                                                              xxxxxxxxxxxxxxx



Ønsker du å vite mer om Passionistas?

sjekk ut; WOMEN OF INFLUENCE (passionistas.no) 



Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.