MÅ MAN BETALE TONO og GRAMO?

Både TONO og GRAMO tar vare på rettighetene til de som lager og eier musikk. Forskjellen er at TONO betaler ut penger til de som har skrevet en låt, og GRAMO betaler ut penger til de som har sunget, spilt eller gitt den ut.

Dersom din frisørsalong spiller musikk for sine kunder, uavhengig av om det er fra radio, streaming etc., skal man rapportere og betale for dette til både TONO og GRAMO.


"Musikken er en selvskreven del av det offentlige rom. Vi har den rundt oss til nesten enhver tid. Det kan være radioen på venteværelset, som får oss til å glemme tannlegeskrekken. Hip hop på skobutikken kan ta oss med til en strandpromenade i California. En spilleliste med 90-talls-hits på en fransk bistro, kan ødelegge hele opplevelsen.

All den musikken som spilles i det offentlige – det være seg på restauranter, barer, frisørsalonger, kjøpesenter eller i telefonkø – kaller vi i TONO bakgrunnsmusikk. Musikk brukes over alt hele tiden, og er et viktig element i mange bedrifters helhetlige uttrykk, sier Andreas Wille Paulsen i TONOs Markedsavdeling.

TONOs oppgave er å ta betalt på vegne av de som eier musikken, og fordele pengene til rettighetshaverne. Paulsen har daglig kontakt med næringsdrivende som bruker musikk i sin hverdag. Sammen med sin arbeidsgruppe i Markedsavdelingen, sørger de for at dette kommer opphaverne til gode.

Det TONO kaller bakgrunnsmusikk, er all musikk som spilles i det offentlige rom, uten å være stjernen i showet. Du går til frisørsalongen for å klippe håret, ikke høre på musikk. Musikken som spilles er allikevel en del av den helhetlige opplevelsen.

– Svært mange bedrifter bruker musikk, i stor eller lite grad. Samme hvor liten plass musikken tar, skal de som har laget den ha betalt. I Norge er det TONO som sørger for at pengene kommer frem.

Det er ingen begrensinger for hvem som kan spille musikk som en del av sin næringsvirksomhet. Forskning viser at et bevisst forhold til musikk kan bidra til verdiskapning blant annet i butikker og på serveringssteder. Man plikter imidlertid å avklare musikkbruken med TONO, før man går i gang."

Kontrollerer

I tillegg til å ha en avtale med TONO, som representerer de som har komponert og skrevet musikken, må bedrifter innhente tillatelse fra Gramo. Dette er organisasjonen som ivaretar rettighetene til de som lager og eier innspillinger av musikk.

– Med en avtale med TONO og Gramo kan du trygt avspille musikk offentlig, og vite at rettighetene til opphaverne er ivaretatt. Disse to organisasjoner samarbeider også tett. De benytter felles kontrollører som besøker bedrifter i hele Norge, og forsikrer seg om at avtalevilkårene etterfølges.

Enten du spiller musikk fra CD, vinyl, radio, TV eller internett er avtalen med TONO den samme. I dag er vi godt vant til å ha tilgang på nesten all verdens musikk gjennom strømmetjenester. Det er viktig å huske at du ikke kan bruke din private Spotify-konto til å spille musikk offentlig.

–  Et vanlig abonnement på Spotify, Tidal eller lignende er som regel ment for privat bruk. Det finnes strømmetjenester som er spesielt designet for bedrifter, som for eksempel Soundtrack Your Brand


Tre huskeregler

1. Alle kan få en avtale

Det er ingen begrensinger for hva slags bedrifter som kan spille musikk. Enten du driver restaurant eller legekontor kan du få en avtale med TONO. Avtalen oppretter du ved å klikke her, eller å ta kontakt på telefon eller e-post. Vi hjelper deg med å beregne pris.

2. TONO & Gramo

Bruker du innspilt musikk fra en strømmetjeneste, radio, TV, CD eller lignende, må du ha en avtale med både TONO og Gramo. TONO sørger for at komponister og tekstforfattere får betalt, mens Gramo passer på at alle som eier og har laget innspillingen får sin andel.

3. Strømmetjeneste

Det er ikke fritt frem å bruke sin private Spotify-konto i offentligheten. Når du tegner abonnement med strømmetjenesten aksepterer du at tjenesten kun er ment for privat bruk. Det finnes egne strømmetjenester for bedrifter, som for eksempel Soundtrack Your Brand.


Headquarters avtale med tono og gramo

HeadQuarter er det første selskapet hittil som har klart å lage en felles avtale på vegne av en stor kundegruppe. Gjennom vår avtale får alle salonger samme vederlagspris fra Tono og Gramo. Dette uavhengig av salongens størrelse.

Totalsum pr. år: 2774,-*

* februar 2024.indeksreguleres hvert år